Tidstankar och zumba

Ibland undrar jag vart tiden tar vägen. Visst går tiden mycket fortare nu? När jag var yngre kändes det ofta som att tiden gick för långsamt, jag ville vidare, bli av med tiden. Nu vill jag gärna att den ska stanna upp lite, låta mig hinna färdigt och bara liiiiite till.

Har nu tränat 22 dagar i sträck utan att känna att det är för mycket. Någon vilodag har inte behövts av den enkla anledningen att jag tränar så varierat. Det har varit jogging, spinning, gymmet, zumba, afro, yoga och pilates. Och inget av passen har jag kunnat låta bli.

Zumba testade jag för första gången förra veckan. Jag var rätt rädd innan ska medges. Koordination är inte min kopp te, så att säga. Rädd att tappa bort mig totalt, att bli utskrattad kanske (hemska tanke!). Men oj vad glad jag är att jag vågade gå dit. Jag tappade bort mig, flera gånger, men kom alltid tillbaka. Och som vi skrattade! Inte åt mig, utan för att det var så roligt. Idag var jag på zumban igen, och jag kände redan att det var mycket lättare, kroppen kom ihåg stegen snabbare även om det fortfarande var svårt. Zumban vill jag fortsätta med, ett rent glädjepass!

Annonser
Publicerat i okategoriserad | Lämna en kommentar

Berg och dalbana

Dagen har varit som en berg- och dalbana. Jag var pigg i morse, körde spontant lite styrka hemma med Lillan som sällskap medan mannen lämnade Storan på dagis, och kroppen gav bra gensvar. Men efter lunch blev jag så seg, fick inget gjort och fick tillslut ta en powernap för att överhuvudtaget orka. Ikväll gav jag mig ut på en löprunda, som planerat, och då släppte allt. Nu är jag hög på endorfiner, och känner mig mycket nöjd med de 7 km jag la bakom mig. Jag springer fortfarande inte så fort som jag hade velat, men jag känner inte att det gör något längre. Löpningen ska vara enbart SKÖN, till skillnad från styrkan och spinningen som ska vara HÅRD (och iofs skön efteråt).

Skiljer sig era förväntningar också beroende på träningsform?

Publicerat i okategoriserad | Lämna en kommentar

Benpass

Körde benpass på gymmet idag, vilket var väldigt längesen. Jag brukar tycka att benen får tillräckligt med styrka av löpning och spinning, men egentligen borde jag kanske tänka tvärtom – att benen behöver styrketräning för att ge bättre resultat i de träningsformer de behövs? Hur som var det ett grymt pass, stenhårt. Jag körde i övre gymmet och hade svårt att gå nerför trapporna sen…..

Blir mer och mer sugen på att köpa hem proteinpulver, till de dagar jag kör styrka. Eftersom jag inte äter så mycket kött kan det vara lönt. Körde med sojaproteinpulver för ett par år sen men nu är jag mer inne på vassle. Funderar vidare. Om nån har tankar kring det får ni gärna kommentera.

Publicerat i okategoriserad | Lämna en kommentar

Energi

Det är så jäkla bra just nu. Full av energi, frisk och pigg och träning varje dag och underbart god och bra mat. Hela kroppen är glad. Löpning, styrka, spinning. Idag blir det pilates med favoritledaren. Njuter av vårsolen på väg dit.

Publicerat i okategoriserad | 1 kommentar

Frisk och igång!

Jag är frisk igen, och igång. Igår körde jag första passet på flera dagar; hård styrka på gymmet ihop med mannen. Jag körde slut på hela överkroppen, grymt!
I eftermiddag ska vi iväg och träna tillsammans igen, denna gång ska vi testa Gerdahallens nya löpgrupp, skoj!!

Testade att göra köttfärssås/linsfärssås med små linser (belugalinser?) istället för kött igår, MUMS! Det kommer vi göra fler gånger.

Publicerat i okategoriserad | Lämna en kommentar

Träningsglädje och matglädje

Igår hade jag träningsfri dag, det var inte planerat så men dagen bara försvann och det fanns ingen lucka där jag kunde stoppa in träning. Men det var okej faktiskt.

Idag startade jag dagen med en joggingrunda, och det var så fantastiskt härligt! Jag bestämde mig innan att inte fokusera på farten utan springa i det tempo kroppen ville just idag, och prestationskravet släppte direkt. Benen kändes som de kunde bära mig hur länge som helst och lungorna gillade den kalla luften. Den här löprundan har jag väntat på, att äntligen få känna glädjen i att springa igen, istället för att det ska ligga ett krav i det. Och faktum är att farten blev ungefär densamma som tidigare, bara det att det kändes mycket lättare och jag orkade mycket längre när jag inte hade kravet på en viss hastighet. Det kan jag lära mig av.

Testade ett nytt recept idag; biffar av sojabönor, röda linser, morötter, gul lök, ajvar och röd currypasta, serverat med basmatiris, sallad och en kall sås av turkyoghurt, äpple, ärtor och curry. Det blev verkligen bra. Konsistensen på biffarna kan vara svår att få till men det här blev perfekt! Matglädje och träningsglädje!

Publicerat i okategoriserad | Lämna en kommentar

Pilates och funktionell styrka bas

Njaaae, pilatespasset igår var ok men inte mer. Det var ett baspass men det enda det betydde var tydligen att hon pratade lite i början, sen körde hon på samma övningar som vi gör på medelpasset men utan att tydliggöra tekniken och rätta deltagarna som favoledaren gör.

Idag var jag på ett testpass av funktionell styrka bas. De håller på att utforma ett sådant eftersom det vanliga funktionell styrka-passet kan upplevas för avancerat. Jag tror det kan bli ett bra pass när det är färdigt!

Publicerat i okategoriserad | Lämna en kommentar